Skip to content
Întrebări și răspunsuri - e-Avize

Întrebări frecvente (FAQ)

De ce am nevoie de cod UIT?

  • Începând cu 2023, ANAF a introdus e-Transport care este un sistem electronic integrat de monitorizare în timp real a transporturilor rutiere naționale de bunuri cu risc fiscal.
  • Din 1 iulie 2024 toate transporturile import / export trebuie declarate.
  • Astfel, este obligatorie declararea anticipată a datelor transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat prin înregistrarea avizului în e-Transport și obținerea codului UIT.

Când și cine are nevoie de cod UIT?

  • Când imporți în sau exporți din România;
  • Când livrezi / transporți rutier în România bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • Când transporți bunuri cu risc fiscal ridicat tranzitând România;
  • Orice importator / exportator, IMM, transportator sau corporație care livrează bunuri cu risc fiscal ridicat transportate rutier pe teritoriul național trebuie sa declare transportul și să obțină cod UIT.

Pot să declar transporturi în euro?

Care sunt bunurile fiscale cu risc ridicat?

  • pământuri și pietre – balast, sorturi, piatra sparta, sare, sulf, ipsos, var și ciment;
  • fontă, fier și oțel;
  • băuturi, lichide alcoolice și oțet; 
  • carne și organe comestibile; pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice; lapte și produse lactate, ouă de păsări, miere naturală, produse comestibile de origine animală nedenumite și necuprinse în altă parte; 
  • legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare; fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni;
  • tutunuri brute sau neprelucrate, deșeuri de tutun; alte tutunuri și înlocuitori de tutun, prelucrate, tutunuri omogenizate sau reconstituite, extracte și esențe de tutun; produse care conțin tutun, tutun reconstituit, nicotina sau înlocuitori de tutun sau de nicotină destinate inhalării fără ardere, alte produse care conțin nicotină destinate absorbției nicotinei în corpul uman;
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate; îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate; 
  • încălțăminte, ghete și articole similare, părți ale acestor articole;

2. greutatea totală a bunurilor cu risc fiscal depășește 500 kg;

Ce date trebuie să introduc pentru declararea transporturilor?

Ce trebuie să declar pentru transporturile care implică import / export vamal?

Ce este e-avize?

Cum te ajută e-Avize?

  • Nu necesită angajarea unor salariați suplimentari, oferă cel mai bun raport calitate-preț.
  • e-Avize este conform legal prin generarea avizelor cu cod UIT de către e-Transport împreună cu înregistrarea transportului pe serverele ANAF.

Am nevoie de semnătură digitală calificată?

  • Da, pentru înregistrarea semnăturii în sistem și obținerea unui token virtual pentru 90 de zile. 
  • Semnătura digitală rămâne titularului după înregistrare (director financiar, director general, administrator etc.), sistemul păstrând automat un token virtual actualizat la 90 de zile.
  • Declararea transporturilor nu necesită disponibilitatea semnăturii la utilizator. Se face pe baza token-ului virtual (valabil 90 de zile).

Cum funcționează e-Avize?

  • Te conectezi în contul tău în aplicația web e-Avize dintr-un browser web (Chrome, Firefox etc.) conectat la Internet;
  • Completezi informațiile necesare și înregistrezi semnătura digitală (după înregistrare, aceasta rămâne titularului și nu este necesară permanent pe calculator pentru emiterea avizelor cu cod UIT);
  • Îți salvezi datele și produsele tale, respectiv ale beneficiarilor tăi (sau le introduci pe parcurs și se salvează);
  • Acum poți declara transporturi în eTransport, genera avize / CMR, iar e-Avize obține automat cod UIT.

Pot fi mai eficient cu e-Avize?

  • Vrei pre-completarea datelor repetitive – pe baza nomenclatoarelor de produse, prețuri, clienti, adrese de livrare și transport;
  • Ai volum mare de muncă și emiți multe avize zilnic;
  • Vrei să declari transporturi pe bază de comenzi în sistem / șabloane;
  • Ai multiple puncte de lucru și mai mulți utilizatori;
  • Vrei importuri din excel sau integrări cu softuri existente;
  • Vrei rapoarte personalizate;
  • Vrei suport dedicat și funcționalități la cerere;
  • Vrei siguranță și securitate:
    • semnătura digitală rămâne titularului (director financiar, director general, administrator etc.); 
    • standard înalt de securitate (similar cu domeniul financiar-bancar); 
    • variante de instalare cloud dedicat / server local (on-premise)

Trebuie să cumpăr și alt soft pe lângă e-Avize?

Pot vedea undeva toate transporturile declarate pe o perioadă de timp?

În cât timp se instalează e-Avize? De ce am nevoie?

  • Beneficiați de serviciile e-Avize imediat după ce creați un cont pe e-Avize.ro
  • Accesul este simplu: înregistrare / conectare în cont, introduceți câteva date ale produselor dvs și gata: puteți emite avize.
  • Ai nevoie de un browser web (Chrome, Firefox etc.) conectat la internet, semnătura digitală calificată pentru înregistrare – rămâne apoi la titular (director financiar, director general, administrator, etc.), sistemul păstrând automat un token virtual actualizat la 3 luni.

Câți utilizatori și puncte de lucru pot adăuga?

Cât costă e-avize?

Dacă am nevoie de ajutor la înregistrare sau în operare, cum procedez?